Reportaż z Dnia Naukowców

Uff! Jesteśmy, cali i zdrowi.
Nie obyło się bez pyłu kosmicznego, rozważań nad czarną dziurą,
trzeba było też zmierzyć się z prędkością światła i zbudować coś, co sprowadziłoby nas z Marsa na Ziemię.
Udało się. W chmurze chemicznych wybuchów, z zakodowaną tajemnicą w plecaku
i z siłą płynącą z wiedzy wróciliśmy do szkoły. Szczęśliwi i zadowoleni, że spotkało nas coś takiego.
Wydaje się, że tak uczniowie naszej Szkoły Podstawowej nr 28 im. K. Makuszyńskiego w Poznaniu mogliby podsumować 24 marca 2021r., czyli Dzień Naukowców. To niepowtarzalne wydarzenie tak szczegółowo zaplanowane i przeprowadzone przez naszych nauczycieli pewnie nie byłoby do tego stopnia imponujące, gdyby nie zaangażowanie i włączenie się w wydarzenia także naukowców. Kogo też z nami nie było!
Przedstawiciele świata nauki Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu,
Instytutu Genetyki Człowieka PAN,
studentka Wydziału Fizyki Uniwersytetu w Oxfordzie,
przedstawiciel Polskiej Akademii Kosmicznej i wielu, wielu innych.
Każdy dzielił się z nami swoją wiedzą, odkrywał niepowtarzalność świata nauki, zachęcał do eksperymentowania.

18 lutego 2021r. świat obiegła sensacyjna wiadomość: Łazik Perseverance wylądował na Marsie.
24 marca 2021r. szkoła w Kiekrzu wyruszyła we własną kosmiczną podróż.
Tak pisze się historię.
Jakie trudności napotkali nasi młodzi badacze?
Ile wysiłku i zaangażowania wymagał też od nich ten dzień?
Stacji było mnóstwo, a każda zachęcała do tego, by ją odwiedzić.
Czy jesteś gotowy, czytelniku?
Zapraszamy na krótką podróż śladami, którymi chwilę wcześniej wędrowali
uczniowie ze swoimi niezwykłymi przewodnikami – naukowcami.

Wykład inauguracyjny
Wystartowaliśmy w Kosmos o 9:00. Wtedy Weronika i Wiktoria Michalak z 7d powitały wszystkich gości. Nasza rakieta od tego momentu ciągle tylko przyspieszała. Najpierw panie Katarzyna Fiedorowicz i Agnieszka Zimna pod hasłem „ Startujemy w kosmos” pokazały start rakiety i przekazały uczestnikom spotkania kilka ciekawostek. A to był tylko początek…

Woda w Kosmosie
Czy wiesz, które jabłko jest słodsze: zamrożone czy surowe? Czy wiesz, co się stanie, jeśli potrzesz balonik o włosy i zbliżysz go do strumienia wody? Nasi uczniowie dzięki panu dr inż. Tomaszowi Zgole już wiedzą. To ten współpracownik Laboratorium Wyobraźni zabrał ich w świat eksperymentów, które pomogły dzieciom i młodzieży zrozumieć, jakie prawa nauki odpowiadają za określone zjawiska w świecie. Pan doktor wyjaśnił, dlaczego woda z przewróconej szklanki, jeżeli ta jest zabezpieczona gazą i kartką, nie wypływa. Pokazał też, na czym polega działanie grawitacji oraz uświadomił nam, jak mała jest Ziemia zestawiona ze Słońcem. A to nie wszystko! Każda minuta prowadzonych eksperymentów obfitowała w nową dawkę wiedzy. Wszyscy słuchali w głębokim skupieniu.
Rozmowa z Ekspertem Polskiej Akademii Kosmicznej
,,Gdybyśmy pokonali prędkość światła i poruszali się w kierunku odwrotnym do ruchu ziemi, to czy cofnęlibyśmy się do przeszłości?”
,,Ile waży statek kosmiczny?”
,,Kiedy zamieszkamy na Marsie?”
Pytania można byłoby przywoływać jeszcze przed dłuższą chwilę, bo uczniowie dla pana Oskara Zdunka mieli ich mnóstwo. Ekspert odpowiadał na nie szczegółowo i wyczerpująco. Każda kolejna minuta obfitowała w coraz większą liczbę pytań. Ciekawość dzieci oraz młodzieży była tak duża, że niestety nie starczyło czasu na to, aby każdy zapytał o to, o co chciał. Pozostaje mieć tylko nadzieję, że to spotkanie zaowocuje w przyszłości informacją o kosmonaucie ze szkoły w Kiekrzu.

Kosmiczne kształty – wstęga Möbiusa, fraktale.
Czy mamy wśród naszych uczniów naukowców? Po tym spotkaniu już wiemy, że tak.
Dla uczniów klas młodszych (4-6) przygotowane zostały zajęcia prowadzone przez panie Małgorzatę Najewską oraz Marlenę Wróblewską. Prowadzące w pierwszej części spotkania zaprezentowały słuchaczom filmiki dotyczące wstęgi Mobiusa, wykonane przez uczniów naszej szkoły, m.in. Hannę Koziełło, Magdalenę Karnabol, Andrzeja Sytiuka czy Oskara Małkowskiego. Podczas zajęć można było zapoznać się także z prezentacją zastosowań owej wstęgi, wykonaną przez Julię Napierałę z klasy ósmej. Druga część spotkania dotyczyła fraktali – tutaj głos zabrała pani Małgorzata Najewska, która wyjaśniła uczniom i gościom, czym są owe pojęcia oraz zaprezentowała o nich film.
Podobne zajęcia odbyły się dla klas 7-8. Tutaj swoją wiedzę zaprezentował uczeń klasy 5a, Andrzej Sytiuk, który złączył dwie wstęgi i je rozciął – z połączenia tych wstęg powstały dwa połączone serca.

Statki kosmiczne – tworzenie brył
Wielość wydarzeń przyprawiła Cię o zawrót głowy, czytelniku? To uważaj! Nasi uczniowie potrafią tworzyć także statki kosmiczne. Gdzie się tego nauczyli?
Zajęcia zostały przeprowadzone przez panie Aleksandrę Gajewską oraz Sylwię Lipską. Lekcja rozpoczęła się od zaprezentowania przez Stefana Latuszka (ucznia klasy 5b), czym są bryły, takie jak prostopadłościan, sześcian, graniastosłup, ostrosłup, walec, stożek, czy kula. Następnie głos zabrała uczennica klasy piątej, Maja Czajkowska, która omówiła przykłady brył przestrzennych dostępne w życiu codziennym. Kolejną część rozpoczęła prezentacja filmików stworzonych przez uczniów naszej szkoły, które przedstawiały doświadczenia związane z tematem. Pani Sylwia Lipska stworzyła i pokazała także film opowiadający o pracach uczniów podczas tworzenia brył przestrzennych z materiałów dostępnych w każdym domu. Po filmie Lena Stanisławska, ze wzoru – siatki – zgina i składa bryłę platońską (bez użycia kleju). Podsumowaniem zajęć była gra w statki przedstawiona zebranym przez uczniów klasy 4a, Bartosza Kierońskiego, Joannę Lewandowską oraz Gabrielę Sokołowską.

Kosmiczny język – kodowanie w matematyce
Tajemnica enigmy? Szyfr Cezara? Są osoby, dla których za tymi pojęciami nie kryje się żadna tajemnica. To uczniowie naszej szkoły!
Zajęcia na temat kodowania przeprowadziły panie Aleksandra Gajewska oraz Sylwia Lipska. Lekcje skierowane były dla uczniów klas szóstych, siódmych i ósmych. Na początku głos zabrała pani Lipska, która wyjaśniła uczniom pojęcia kryptologii, kryptografii oraz kryptoanalizy. Opowiedziała, iż wiążą się one z matematyką i informatyką. Następnie uczniowie przedstawiali swoje prezentacje multimedialne. Gerard Drecki, uczeń klasy 7e, omówił temat Enigmy, jej zastosowanie, zasady działania oraz nazwiska Polaków, którzy złamali szyfr. Następnie Marta Przynoga wyjaśniła, czym jest szyfr ułamkowy oraz jego zastosowanie w harcerstwie. O podobnym zagadnieniu, szyfrze ,,czekoladka”, opowiedział także Artur Lag, uczeń klasy 6e. Na czym polega szyfr Cezara omówiła Amelia Kubiak z klasy 6d. Podsumowanie stanowiły liczne zagadki, których rozwiązań szukali uczniowie.

Homo sapiens – niezwykły gatunek w kosmosie.
Człowiek od wieków uważał się za gatunek wyjątkowy w kosmosie. Uczniowie naszej szkoły sami wcielili się w rolę badaczy i udowadniali w swoich prezentacjach, jak bardzo jesteśmy skomplikowanymi organizmami. Podczas spotkania biologicznego, które odbyło się pod kierunkiem pani Agnieszki Jarek-Kopczyk, Maja Paterska, Kinga Karnabol z klasy 7b oraz Bartosz Małyszczak z klasy 7e przekazali słuchaczom niezwykłe informacje o ludzkim mózgu. Franciszek Martenka z 6a opowiedział o wpływie przebywania w przestrzeni kosmicznej na nasz organizm. Z kolei Eryk i Oskar Otto w bardzo interesujący sposób przedstawili historię „podboju” kosmosu, wpływie grawitacji i próżni na organizm człowieka.

Skąd przybyliśmy, dokąd zmierzamy?
To niezwykłe pytanie zadał sobie już niejeden z filozofów. Dla uczniów naszej szkoły zgłębianie nawet takich tajemnic jest niestraszne. Przekonać się o tym mogli uczestnicy kolejnego spotkania panelu biologicznego. To wydarzenie otworzyły pokazy izolowania DNA. Uczennice Lena Danielczak i Martyna Filipiak z 7b oraz Wiktoria i Weronika Michalak z klasy 7e zmierzyły z wyodrębnieniem DNA z banana. Mateusz Sobczyński z klasy 5b z kolei zademonstrował, jak wyizolować w warunkach domowych swoje własne DNA… ze śliny. Jego doświadczenie zostało wyróżnione nagrodą wicedyrektora szkoły. Po tych fascynujących pokazach uczniowie mogli wraz z Kingą Szymkowiak z 7d znaleźć odpowiedź na pytanie: „Jak powstało życie na Ziemi?”.

Latający kominiarz – co nas truje?
W spotkaniu o tak zaskakująco brzmiącym tytule uczestniczyli uczniowie, którym szczególnie bliska jest ochrona naszego najbliższego otoczenia i powietrza, którym oddychamy na co dzień. Pani Agnieszka Wójcik – Kierownik Oddziału Ochrony Powietrza z Wydziału Kształtowania i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Poznania zaprezentowała film o tym, jak drony walczą o lepsze powietrze w naszym mieście. Uczestnicy spotkania dowiedzieli się, jak zbudowany jest dron pomiarowy, który bada dym z kominów poznańskich domostw i jakie substancje wykrywa. Był też czas na pytania, których nie zabrakło. Widać, że dla młodzieży temat ochrony środowiska jest ważny. Dowiódł tego również Oliwier Nowak z klasy 6a, prezentując zasady, zgodnie z którymi powinniśmy postępować, aby chronić naszą planetę. Marcel Kufel z klasy 7d przedstawił swój pomysł na „Miasto przyszłości”. W swoim wystąpieniu poruszył tematy innowacyjnego pozyskiwania energii, ocieplania budynków, radzenia sobie z odpadami czy komunikacji miejskiej. Kto wie? Być może pomysły Marcela już wkrótce będą częścią naszego życia?

Podróże bliskie i dalekie.
Podczas ostatniego spotkania w ramach panelu biologicznego pod kierunkiem pani Agnieszki Jarek-Kopczyk odbyliśmy iście spektakularną podróż. Najpierw Kacpek Moskal z 6e zabrał nas na wirtualny spacer po Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Zwiedzanie było arcyciekawe, bo uczeń klasy szóstej z niezwykłą łatwością poruszał się po wnętrzu połączonych modułów Stacji w aplikacji Street View. Dryfując po przestrzeni kosmicznej, razem z Hanną Koziełło i Marią Sosulską – uczennicami klasy 6a, dotarliśmy na Marsa. W swojej prezentacji uczennice porównały Ziemię z czerwoną planetą. Dzięki ciekawym grafikom z dużym zaciekawieniem odbyliśmy tę daleką podróż. Zachęceni do poznawania kolejnych planet naszego Układu Słonecznego powróciliśmy na Ziemię, gdzie mogliśmy razem z Karoliną Łojek z klasy 6d odbyć niesamowitą eskapadę po wielu kontynentach w błyskawicznym tempie. Karolina przedstawiła montaż z podróży, które sama odbyła, dzięki czemu uczniowie mogli się poczuć, jakby sami w nich uczestniczyli. Po podróży dookoła świata Dominik Janowski z klasy 6e zaprosił wszystkich… do swojego domu, gdzie hoduje chomicznika dżungarskiego. Zobaczyliśmy, jak wygląda stanowisko życia i opieka nad tym zwierzątkiem. Po szalonej podróży był też czas na pytania, co uczestnicy spotkania chętnie wykorzystali. Tym sposobem znów przekonaliśmy się, że podróże kształcą. Nawet jeśli odbywają się tylko za pośrednictwem monitora komputera.

Cuda fizyki.
Wszyscy znają Einsteina? Teraz każdy poznał też uczniów z SP28. Podczas zajęć z fizyki niektórzy z nich bowiem przedstawili samodzielnie przygotowane eksperymenty. Czego tam nie było!
Zjawisko odrzutu, pociąg elektromagnetyczny, zjawisko indukcji elektromagnetycznej, eksperymenty dotyczące dźwięku (laserowe ucho), II zasada dynamiki Newtona, doświadczenia dotyczące naturalnych ogniw elektrycznych – prąd z ziemniaka, cytryny, ogórków kiszonych, silnik elektromagnetyczny, tornado w butelce i wiele, wiele innych.
A wszystko na oczach kolegów i koleżanek z młodszych klas, którzy do dziś nie potrafią wyjść z podziwu nad umiejętnościami starszych uczniów i tylko czekają, kiedy to oni wkroczą na drogę przygody z fizyką.

Fale grawitacyjne.
Według teorii względności stworzonej przez Alberta Einsteina potężne czarne dziury wytwarzają fale grawitacyjne. Skąd wiedzą o tym nasi uczniowie? O tym zjawisku w ciekawy sposób opowiedział prof. Roman Świetlik. To on wyjaśnił, że pierwszy raz fale grawitacyjne zaobserwowano 2015 roku. Dodał również, że do tej pory zaobserwowano ok. 10 przypadków zderzenia się czarnych dziur. Nasuwa się pytanie, jak obserwować takie zjawisko ? Otóż powstały specjalne obserwatoria między innymi LIGO.
Wiedziałeś o tym, czytelniku? A pan profesor opowiedział o jeszcze wielu fascynujących rzeczach, dowiesz się tego, gdy tylko obejrzysz wykład. Uczniowie informują, że warto. Zresztą, ilość ich pytań do prelegenta jest idealnym dowodem na to, jakie emocje wzbudziło w nich to spotkanie.

Świat w kolorach tęczy.
Tęczę może mieć każdy. Wystarczy połączyć kilka składników, wymieszać barwniki i nasz dom będzie we wszystkich kolorach, jakie sobie zamarzymy. Do doświadczeń prezentowanych przez dzieci wystarczyły zwykłe produkty gospodarstwa domowego, np. płyn do mycia naczyń, soda, barwniki spożywcze i woda. Trzeba podmuchać, podgrzać wymieszać i świat staje się kolorowy. I to jest najważniejsze. Koniec z szarością, przecież nadeszła wiosna.
Może i Ty, czytelniku, stworzysz swoją tęczę? Jeśli nadal nie wiesz, jak tego dokonać, prowadzący: pani Lidia Kasprzak i pan Witold Kisiel na pewno wszystko jeszcze raz Ci szczegółowo wyjaśnią. A gdyby się nie udało porozmawiać z naszymi nauczycielami, obejrzyj film!

Wymarzone „nieziemskie” życie – dyskusja.
Prezentacja i rozmowa były nieziemskie. Usłyszeliśmy odpowiedzi na pytania nurtujące ludzi od zarania.
Jak wygląda hipotetyczny wszechświat? Jak wyobrażamy sobie kosmitów? Co dzieje się z kosmonautą, który wraca na Ziemię? Co możemy znaleźć na innych planetach? Dlaczego ich poszukujemy, dlaczego eksplorujemy kosmos? Co to jest habitat?
Nieskończoność jest warta poznania, ale kiedy to się stanie? Zdaniem uczniów, spotkanie było za krótkie, mimo że przekroczyliśmy wyznaczony czas. Ale, co to jest czas… Kiedy pan Norbert Gniatkowski, pani Katarzyna Fiedorowicz i pan Kosma Szutkowski prowadzą tak ciekawą dyskusję…

Wybuchowa impreza
W tych zajęciach wzięło udział ponad pięćdziesięcioro uczniów. Wiadomo, każdy lubi imprezy. Eksperymenty z wybuchami przeprowadzali uczniowie pod nadzorem pani Lidii Kasprzak i pana Witolda Kisiela.
Ocet, soda, cukier, piasek – te składniki wystarczyły, aby spowodować małą eksplozję, a nawet mocą erupcji nadmuchać balon. Było imprezowo i wybuchowo – ale, pamiętajmy o tym – takie zabawy są niebezpieczne, chyba że są z nami w laboratorium doświadczeni chemicy.

Pojazd lub totem dla przestrzeni marsjańskiej.
Uczniowie SP28 mają już nawet swoje pojazdy, którymi mogą wyruszyć w kosmiczną podróż? Skąd?
W trakcie Dnia Naukowców odbyły się między innymi zajęcia konkursowe “Pojazd lub totem dla przestrzeni marsjańskiej”. To tam dzieci i młodzież stworzyli swoje projekty modelu przestrzennego 3D pojazdu lub totem w środowisku Thinkercad. Pracowali w czterech grupach przez 45 minut. Prace były zbierane zaraz po zakończonych zajęciach. Komisja wybrała trzy najlepsze wynalazki, a nagrodą dla zwycięzców będą druki w technologii 3D (breloczek lub zawieszka) najlepszych uczniowskich prac. Uczniowie pracowali pod opieką pani Hanny Zaborowskiej oraz pani Izabeli Przybyłki-Frąckowiak na platformie thinkercad.com. Do komisji konkursowej dołączyła również pani Katarzyna Fiedorowicz.

Panel dyskusyjny ”Dlaczego szukamy drugiej Ziemi?”
Teraz na lekcjach każdy uczeń naszej szkoły będzie od razu odpowiadał na pytania nauczycieli: ,,Najbliższa nam gwiazda? Proxima Centauri!”. Dlaczego? O taką dawkę wiedzy doskonale zadbały panie Michalina Maksymowicz-Maciata i Teresa Sobczak. To podczas zorganizowanego przez nie panelu dyskusyjnego dzieci i młodzież dowiedzieli się tak wiele. A pytań nasi uczniowie mieli mnóstwo:
„Czy Słońce jest najmniejszą gwiazdą?”
„Czy jest możliwość policzenia wszystkich gwiazd?”
Czy jakieś inne planety też mają księżyce?”
Na każde pytanie padała wyczerpująca odpowiedź, co sprawiło, że uczestnicy byli bardzo zadowoleni ze spotkania.
Jakie są odpowiedzi na pytania uczniów? Obejrzyj film, koniecznie!

Gimnastyka
Jesteś, czytelniku, gotowy, by lecieć w kosmos? Jeśli nie, posłuchaj o ćwiczeniach gimnastycznych w stylu kosmicznym. To w nich wzięli udział uczniowie z dwóch różnych grup wiekowych. Przygotowane dla nich zadania miały charakter opowieści ruchowej z elementami ćwiczeń ogólnorozwojowych pt. “Wyprawa w kosmos”. Zadaniem dzieci było naśladowanie ruchów prezentowanych przez nauczycieli. Fabuła oparta była na przygotowaniach fizycznych do lotu w kosmos oraz locie rakietą kosmiczną przez Układ Słoneczny.
Czy tym razem każdy ćwiczył? Jasne, że tak!!!

Konkursy plastyczne
Wykłady, pokazy, prezentacje. Myślisz zapewne, czytelniku, że to wszystko? Mylisz się! W trakcie Dnia Naukowców trwało głosowanie zdalne na najlepszą pracę plastyczną pt,,, Maszyna przyszłości”. Uczniowie głosowali na podstawie umieszczonego formularza na platformie teams. Nawet nie masz pojęcia, jak wiele osób wzięło udział! Pani Beata Krzemińska oraz pani Izabeli Dutkowiak miały przed sobą nie lada wyzwanie – liczenie, sprawdzanie, nadzorowanie. Udało się. Znamy zwycięzców. Kto to taki? Zerknij do załącznika, tam znajdziesz wszystkie informacje!

Zamiast podsumowania
Czytelniku, jakie są Twoje wrażenia? Mieliśmy w naszej szkole niesamowity dzień atrakcji, prawda?
Myślę, że najlepiej wszystko podsumują uczniowie…

,,24 marca 2021r. odbył się Dzień Naukowców online. Pomimo całej pandemii ten dzień był wspaniały i interesujący. Podczas tego dnia najbardziej podobały mi się przygotowane przez zajęcia przez nauczycieli i uczniów, były one bardzo ciekawe. Drugą rzeczą, która mi się podobała, były eksperymenty, które zostały wykonane przez młodsze i starsze klasy” (Kinga Kazirod 7d)
,,Bardzo mi się podobało, było naukowo i było dużo ciekawych doświadczeń. Woda w kosmosie była najciekawsza. Super, że nie było tego dnia zadań domowych”. (Franciszek Heyducki 5b)
,,Mnie się bardzo podobała chemia i fizyka, było dużo wybuchów”. (Barbara Ponaratt 5b)
,,W Dniu Naukowców bardzo podobało mi się to, że mogliśmy się zaangażować w całe to przedsięwzięcie. Uważam również, że świetnym aspektem tego dnia było to, że mogliśmy wybrać zajęcia, które nas zainteresowały, a nie były to odgórnie wybrane tematy”. (Kinga Szymkowiak 7d)
,,Mnie najbardziej podobały się trzy pierwsze bloki: rozpoczęcie, ponieważ tam pani opowiadała o stacji kosmicznej i jak tam się żyje. Na drugim zadawaliśmy pytania ekspertowi z Polskiej Agencji Kosmicznej. Trzecia lekcja była o różnych eksperymentach i wtedy dowiedziałem się dużo fajnych rzeczy”. (Franciszek Galewski 6d)
,,Najbardziej mi się podobał wykład „Woda w kosmosie” i „Podróże bliskie i dalekie”, ponieważ było to bardzo ciekawe. Na tych zajęciach z Panem fajne było to, że robił takie ciekawe eksperymenty. A na tych drugich z Panią Jarek – Kopczyk podobało mi się to, jak pewien chłopiec pokazywał, jak się poruszać po stacji kosmicznej”. (Karolina Łojek 6d)
,,Podobało mi się, że nie było lekcji. Fajnie opowiadali i można było zadać pytania, które nas ciekawiły”. (Remigiusz Stasica 7d)
,,Moim zdaniem, Dzień Naukowców był udany. Najbardziej podobała mi się prezentacja na temat kosmosu na lekcji biologii. Uważam, że na długo zapadnie wszystkim w pamięć”. (Szymon Zielonka 7d)
,,Podczas Dnia Naukowców w naszej szkole najbardziej podobała mi się rozmowa z panem Oskarem Zdunkiem. Dowiedziałem się wielu ciekawych rzeczy na temat kosmosu i jestem bardzo zadowolony”. (Olaf Laskowski 7d)
,,Moim zdaniem na pewno było ciekawe spotkanie na fizyce z panem Romanem Świetlikiem i podobało mi się też to, że było to obowiązkowe, bo przekonałem się do tego, że to naprawdę super dzień”. (Kufel Marcel 7d)
,,Podczas Dnia Naukowców podobało mi się zaangażowanie ze strony nauczycieli i uczniów w zorganizowanie całego wydarzenia, oraz możliwość wyboru w tematach zajęć”. (Marta Morzy 6d)
,,Podczas Dnia Naukowców podobała mi się prezentacja oraz wypracowanie na temat międzynarodowej stacji kosmicznej. Informatyka też była fajna”. (Dominik Gajewy 6d)
,,Najbardziej podczas Dnia naukowca podobały mi się wykłady. Reakcje chemiczne były super. Ale najbardziej mi się podobał temat Homo sapiens”. (Mikołaj Sobczyński 5b)
,,Moim zdaniem Dzień Naukowca był fajny i dobrze skonstruowany. Z niecierpliwością czekam na kolejny taki dzień w przyszłym roku szkolnym”. (Jan Pastusiak 6c)
,,Dzień Naukowca zorganizowany przez szkołę był ciekawy. Moim zdaniem najlepszą atrakcją była gimnastyka, bo dała mi dużo radości”. (Konrad Szatybełko, 6c)
,,Bardzo podobały mi się te zajęcia, ponieważ dowiedziałam się ciekawych rzeczy i sama decydowałam o tym, jakie tematy mnie interesują”. (Zuzanna Maziarz, 6b)
,,Dla mnie najciekawsze były warsztaty z Podróży bliskich i dalekich, ponieważ mogłem zobaczyć stację kosmiczną od wewnątrz oraz dowiedzieć się dużo o Marsie. Uważam, że Dzień Naukowca powinien odbywać się częściej dlatego, że możemy się dowiedzieć o wielu ciekawych rzeczach. Możliwe, że w przyszłym roku odważę się i przygotuję własny eksperyment”. (Jakub Tomczak, 6b)
,,Jest mi trochę przykro, że ten dzień wyglądał inaczej nic zwykle, ale i tak będę go bardzo mile wspominać. Wydaje mi się, że uczniowie chętnie i z dużym zaangażowaniem uczestniczyli we wszystkich zajęciach. Moim zdaniem takie wydarzenia uczą na pewno dyscypliny i koncentracji. Uważam również, że z tak zróżnicowanych bloków tematycznych można wiele wynieść na przyszłość”. (Marianna Andrzejak, 6a)
,,Moim zdaniem Dzień Naukowców był ciekawym i interesującym dniem mimo tego, że odbył się podczas pandemii. Uważam, że organizatorzy włożyli w to przedsięwzięcie dużo pracy, ale opłaciło im się to. Obserwując liczbę uczestników na Teamsie, mogę powiedzieć, że zainteresowanie uczniów było bardzo duże”. (Mateusz Andrzejak, 6a)
,,Program, treść oraz osoby prowadzące wprowadziły uczestników w przepiękny i ciekawy świat kosmosu, przedstawiając w sposób zrozumiały skomplikowane zjawiska otaczającego nas świata”. (Wilhelm Czarkowski, 6e)
,,Uważam, że ten dzień był bardzo niezwykły, atrakcyjny i ciekawy, bardzo chciałbym, abyśmy w przyszłym roku szkolnym też mieli Dzień Naukowców”. (Krzysztof Sieradzki, 6e)
,,Moim zdaniem Dzień Naukowców był bardzo udany. Mieliśmy możliwość zobaczenia wielu ciekawych doświadczeń i eksperymentów. Dowiedzieliśmy się również wielu nowych rzeczy. Takie dni mogłyby się odbywać częściej”. (Ariadna Toptsis-Vogdanou, 6e)

Opracowały:
Sara Ratajczak
Marta Raczyk
Katarzyna Zakrzewska-Majorczyk
Hanna Zdancewicz

Przy współpracy z:
Anną Blimel
Jolantą Gumną
Beatą Krzemińską
Urszulą Krzesiek
Izabelą Andrzejewską
Grażyną Strzelecką-Rypniewską
Karoliną Wawrzyszko
Lidią Kasprzak

Powiększ tekst
Wysoki kontrast